[RB@Blog_Title]


طی هفت روز گذشته، با افزایش قیمت بیت کوین (BTC) و دوج کوین (DOGE) به دلیل فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازار ارزهای رمزنگاری شده با نوسانات زیادی روبرو بوده است.

 در چنین شرایطی، تریدرهایی که بر اساس احساسات درباره سرمایه گذاری های خود تصمیم گیری می کنند، متحمل خسارات سنگینی می شوند و این دقیقاً همان اتفاقی است که هفته گذشته رخ داد.

 پامپ و دامپ اخیر دوج کوین (DOGE) باعث شد تریدرهایی که به خاطر ترس از دست دادن (FOMO )، برای خرید این ارز اقدام کردند، در مدت زمان کوتاهی ضرر کنند و این سناریو احتمالاً دوباره تکرار خواهدشد، زیرا گروه های رسانه های اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که پامپ دسته جمعی آلتکوین ها می تواند روشی جدید برای سرمایه گذاری باشد.

به نظر می رسد درخصوص بیت کوین نیز شاهد آغاز روندی مشابه هستیم، چرا که مقدار زیادی از پامپ قیمت ناشی از اقدامات 29 ژانویه (10 بهمن) ایلان ماسک در توییتر تاکنون اصلاح شده است. این نشان می دهد که به استثنای چند خریدار احساسی، تریدرهای حرفه ای برای کم کردن پوزیشن های لانگ خود از این رالی استفاده کرده اند.

لنارد نئو (Lennard Neo) رئیس بخش پژوهش های Stack Funds، معتقد است که ماینرهای بیت کوین در زمان افزایش قیمت ارزهای خود را به فروش می رسانند و این روند ممکن است با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی ادامه یابد. نئو انتظار دارد که قیمت بیت کوین در کوتاه مدت همچنان نوسانی و ناپایدار بماند.

حتی با تحکیم قیمت بیت کوین، قیمت توکن های بخش امور مالی غیرمتمرکز همچنان افزایش می یابد و این نشان می دهد تمرکز تریدرها به سمت فضای دیفای (DeFi) معطوف شده است.


اکنون قصد داریم  به بررسی نمودارهای قیمت 5 ارز برتر هفته بپردازیم.



BTC/USD


فیتیله بلند روی کندل استیک روز 29 ژانویه (10بهمن) بیت کوین نشان می دهد که خرس ها همزمان با افزایش قیمت تا بالای خط روند صعودی مثلث نزولی اقدام به فروش دارایی های خود کرده اند. به دنبال آن، الگوی کندل استیک دوجی روز 30 ژانویه (11 بهمن) نشان دهنده بلاتکلیفی بین گاوها و خرس ها بود.


ناکامی دیروز گاوها در افزایش قیمت تا بالای خط روند نزولی، فشار فروش بیشتری را به همراه داشته است. خرس ها در حال حاضر در تلاشند قیمت را زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه (33395 دلار) نگهدارند. در صورت موفقیت آنها، جفت ارز BTC/USD احتمالاً تا میانگین متحرک ساده 50 روزه (30631 دلار) و سپس تا 28850 دلار ریزش خواهد کرد.

شکست و بسته شدن قیمت زیر سطح 28850 دلار، الگوی مثلث نزولی را تکمیل می کند که هدف آن 15741 دلار است. با این حال، سقوط مستقیم و یکباره قیمت تا این میزان بسیار بعید به نظر می رسد، زیرا گاوها سعی می کنند روند کاهشی قیمت را در سطح اصلاح فیبوناچی 50٪ در 25897،42 دلار و بار دیگر در سطح اصلاحی فیبوناچی 61.8٪ در 22106،63 دلار متوقف کنند.

اگر قیمت از سطح فعلی افزایش یابد یا حمایت 28850 دلاری را بازیابد و بالاتر از خط روند نزولی باقی بماند، این دیدگاه منفی فاقد اعتبار خواهد شد. چنین حرکتی می تواند نشان از تجمعی قدرتمند در سطوح پایین تر باشد که می تواند منجر به افزایش قیمت تا 40000 دلار شود.

نمودار 4 ساعته جفت ارز BTC/USDT نشان می دهد شکست قیمت بالای خط روند نزولی با فشار فروشی شدید روبرو شده و قیمت به سرعت به داخل مثلث به عقب کشیده می شود.

شکست گاوها در بازگرداندن قیمت به سطوح بالاتر از خط روند نزولی، فشار فروش را بیشتر کرده و خرس ها قیمت را به زیر 20-EMA کشانده اند. گاوها در حال حاضر تلاش می کنند از میانگین متحرک ساده 50 دفاع کنند، اما اگر این حمایت نیز شکسته شود، این جفت ارز ممکن است سفر خود را به سمت 28850 دلار آغاز کند.

درصورتیکه قیمت از سطح فعلی بازگردد و از خط روند نزولی بالاتر رود، این دیدگاه نزولی اعتبار خود را از دست می دهد. چنین حرکتی می تواند قیمت را به 38519 دلار برساند.



ETH/USD


در سه جلسه گذشته، قیمت اتر (ETH) بالای مقاومت 1400 دلاری شکسته شد اما گاوها نتوانستند این شکست مقاومتی را حفظ کنند و این نشان دهنده آغاز روند رزرو دریافت سود در سطوح بالاتر است. با این حال، نکته مثبت این است که گاوها در چند روز گذشته خیلی میدان را خالی نکرده اند و ظاهراً با هربار افت قیمت اقدام به انباشت دارایی می کنند.


جفت ارز ETH/USD روز 30 ژانویه (11 بهمن) الگوی کندل استیک دوجی را تشکیل داده بود که نشان دهنده عدم اطمینان در روند حرکتی این ارز است. این بلاتکلیفی امروز به روند نزولی رسیده و ممکن است این جفت ارز اکنون تا میانگین متحرک نمایی 20 روزه (1253 دلار) سقوط کند که می تواند به عنوان یک حماتی قوی برای آن عمل نماید.

جهش از این سطح حمایتی نشان میدهد احساسات حاکم بر بازار پیرامون این ارز همچنان صعودی باقی مانده و تریدرها با افت قیمت برای خرید اقدام میکنند. پس از آن، گاوها سعی می کنند روند صعودی را از سر بگیرند. اگر گاوها بتوانند قیمت را از منطقه مقاومتی 1400 تا 1473.096 دلار بالاتر ببرند، قیمت این جفت ارز می تواند تا 1675 دلار و سپس تا مرز 2000 دلار افزایش یابد.

اگر خرس ها قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه و خط روند صعودی بکشانند، این دیدگاه صعودی بی اعتبار خواهد شد. در چنین شرایطی، ممکن است جفت ارز ETH/USD تا سطح میانگین متحرک ساده 50 روزه (990 دلار) سقوط کند.

نمودار 4 ساعته جفت ارز ETH/USD شکل گیری یک الگوی مثلث صعودی را نشان می دهد که با یک شکست مقاومتی و بسته شدن قیمت بالاتر از 1440 دلار کامل می شود. هدف این مسیر صعودی، سطح 1768 دلار است.

با این حال، میانگین های متحرک مسطح و قرارگرفتن شاخص مقاومت نسبی (RSI) دقیقاً زیر نقطه میانی نشان دهنده تعادل بین عرضه و تقاضا است.

اگر خرس ها قیمت اتر را به زیر خط حمایت مثلث بکشانند، این الگو باطل می شود. گفتنی است که حمایت بعدی در روند نزولی، خط روند صعودی و سپس 1050 دلار خواهد بود.



UNI/USD


اخیراً یونی سوآپ (UNI) در جریان یک روند صعودی قوی قرار گرفته است که RSI را به عمق قلمرو اشباع خرید سوق داده است. در حالی که RSI می تواند برای مدت طولانی در وضعیت اشباع خرید باقی بماند، تریدرها باید جوانب احتیاط را به دقت رعایت کنند زیرا اصلاحات قیمت در سطوح اشباع خرید معمولاً سریع و شدید است.


اولین حمایت در روند نزولی، سطح اصلاحی 38.2٪ فیبوناچی در 15.3963 دلار است. اگر قیمت از این سطح بازگردد، نشان می دهد که گاوها هنگام ریزش قیمت شدیداً برای خرید اقدام کرده و منتظر اصلاح عمیق تر نیستند.

اگر گاوها بتوانند قیمت را به بالای سطح 20.5612 دلار برسانند، جفت ارز UNI/USD می تواند تا 28 دلار و سپس تا 32 دلار افزایش یابد. هر دو میانگین متحرک در حال افزایش هستند و RSI بالاتر از 79 قرار دارد و این نشانگر کنترل گاوها بر اوضاع بازار است.

با این حال، اگر اصلاح قیمت تا زیر سطح 15.3963 دلار ادامه یابد، حمایت بعدی در میانگین متحرک نمایی 20 روزه (11.85 دلار) و نزدیک به سطح اصلاحی فیبوناچی 61.8٪ در 12.2054 دلار قرار می گیرد. معمولاً سقوط بیشتر می تواند شروع مرحله بعدی روند صعودی را به تأخیر بیاندازد.


نمودار 4 ساعته این جفت ارز نشان دهنده تشکیل یک الگوی پرچم برای آن است. اگر گاوها بتوانند قیمت را به سمت سطوح بالاتر از این پرچم هدایت کنند، احتمالاً روند صعودی از سر گرفته می شود و قیمت این جفت ارز تا 22 دلار و سپس تا 25 دلار افزایش میابد.

احتمال دیگر این است که این جفت ارز به اصلاح و کاهش تا رسیدن به میانگین متحرک نمایی 20 روزه ادامه دهد. اگر قیمت از این حمایت بازگردد، نشان می دهد که احساسات مثبت همچنان پیرامون این ارز وجود داشته و گاوها با هر بار افت قیمت برای خرید اقدام میکنند.

در طی روند صعودی فعلی، قیمت بارها در میانگین متحرک نمایی 20 روزه حمایت شده است. بنابراین، شکست قیمت زیر 20-EMA نشان می دهد که احتمالاً احساسات صعودی حاکم بر بازار کاهش یافته و می تواند منجر به افت قیمت تا مرز 15.3963 دلار و سپس 50-SMA شود.



ATOM/USD


اخیراً در نمودار قیمت رمزارز کازماس (ATOM) شاهد تشکیل یک الگوی فنجان و دسته هستیم که با شکست و بسته شدن قیمت بالاتر از 8.877 دلار کامل می شود. اگر گاوها بتوانند قیمت را به بالاتر از مقاومت 10.20 دلار برسانند، ممکن است روند صعودی بار دیگر آغاز شود.


اولین هدف در روند صعودی، 11.151 دلار است؛ افزون بر این،  13.554 دلار سطح بعدی است که باید به شدت مراقب آن باشید. افزایش میانگین متحرک و جهش RSI از نقطه میانی نشان دهنده برتری گاوها در بازار است.

اگر خرس ها قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه (7.65 دلار) برساند، جفت ارز ATOM/USD برای چند روز دیگر در بازه محدود 6.603 تا 8.877 دلار باقی می ماند.

در صورت ریزش قیمت و باقی ماندن آن زیر میانگین متحرک ساده 50 روزه (6.4 دلار) این فرضیه صعودی ارزش خود را از دست خواهد داد. با چنین حرکتی ممکن است قیمت تا 5.50 دلار و سپس تا 4.50 دلار کاهش یابد.


نمودار 4 ساعته جفت ارز ATOM/USD نشان می دهد که گاوها قیمت را به سمت سطوح بالاتر از خط روند نزولی مثلث نزولی سوق داده اند. این روند نزولی باعث بی اعتبار شدن دیدگاه صعودی شده است اما گاوها تلاش می کنند قیمت را به سطوحی بالاتر از مقاومت 8.877 دلاری برسانند.

میانگین های متحرک مسطح و قرارگیری  RSI نزدیک نقطه میانی نشان می دهد که این جفت ارز ممکن است برای مدت زمان بیشتری در محدوده 8.877 تا 6.726 دلار باقی بماند. اگر گاوها بتوانند قیمت را به بالای سطح 8.877 دلار برسانند، این جفت ارز می تواند تا 10.20 دلار نیز افزایش یابد، در حالی که شکست زیر 6.726 دلار نشان می دهد که خرس ها سعی دارند دوباره وارد میدان شوند.



COMP / USD


روز 29 ژانویه وقتی قیمت توکن کامپوند (COMP) بالای مقاومت 272.61 دلاری شکسته شده و بالاتر از این سطح بسته شد، یک الگوی کف گرد ( rounding bottom pattern) تشکیل داد. هدف این وضعیت معکوس، سطح 464،60 دلار است.


شیب صعودی میانگین های متحرک و قرار گرفتن RSI در نزدیکی منطقه اشباع خرید نشان می دهد که گاوها کنترل اوضاع را دست دارند. پس از شکست قیمت از یک الگوی مشخص، معمولاً قیمت اصلاح شده و سطح شکست را بار دیگر لمس می کند، اما اگر این روند بسیار قوی باشد، قبل از شروع مجدد حرکت صعودی، قیمت تحکیم شده با به یک روند اصلاح جزئی وارد می شود.

اگر جفت ارز COMP/USD  از سطح 272.61 دلار بازگردد، نشان خواهد داد که گاوها مقاومت قبلی را به یک سطح حمایتی تبدیل کرده اند که می تواند به عنوان سکوی پرتابی در مرحله بعدی روند صعودی عمل کند.

در صورتی که خرس ها قیمت را به زیر 272.61 دلار کشانده و در این سطح نگهدارند، این دیدگاه مثبت بی اعتبار خواهد شد. چنین حرکات قیمتی نشان دهنده رزرو سود در سطوح بالاتر و عدم خرید هنگام افت قیمت خواهد بود.


نمودار 4 ساعته جفت ارز COMP/USD نشان می دهد که تریدرها در حدود سطوح قیمت 340 دلار رزرو سود خود را ثبت کرده اند اما این اصلاح قیمت کوتاه مدت بوده است، زیرا قیمت از 304.84 دلار افزایش یافته است. اکنون اگر گاوها بتوانند قیمت را به بالای 340 دلار برسانند، احتمال دارد قیمت این جفت ارز به 405 دلار برسد.

از طرف دیگر، اگر قیمت دوباره از 340 دلار کاهش یابد، ممکن است جفت ارز به 20-EMA سقوط کند. اگر قیمت از این حمایت بازگردد، گاوها دوباره سعی می کنند حرکت صعودی را از سر بگیرند، اما اگر خرس ها بتوانند این جفت ارز را به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه بکشانند، سقوط به 272.61 دلار در برنامه کار قرار خواهد گرفت.


این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با سایت saeedmoghaddam.ir نمی باشد.

منبع : cointelegraph



ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی